آموزش نگارش مقاله | کیفیت تصویر و جداول در مقاله مقاله نویسی

آموزش نگارش مقاله | کیفیت تصویر  و جداول در مقاله مقاله نویسی

در ادامه به چند نکته کلی که توسط تعدادی از کارمندان مجله SPIE در اختیار آکادمی ابن سینا قرار گرفته اند اشاره شده است که باعث می‌شود فرآیند طراحی روان تر شده و نمودارهای باکیفیتی خلق شود:

- ارسال تصاویر با رزولوشن بالا . کیفیت تصاویر منتشر شده مطابق با کیفیت فایل اصلی است- نمی‌توان با نرم‌افزارهای مختلف آن را بهتر کرد. روزلوشن 100 dpi (نقطه در هر اینچ) در صفحه نمایش کامپیوتر عالی به نظر می‌رسد اما برای چاپ مناسب نیست. برای چاپ حداقل 300 dpi مورد نیاز است، اما 600 dpi ارجح تر است.  بنابراین عکسی که پهنای آن اندازه یک ستون است باید دست کم دارای 10000 پیکسل باشد. 

- تصاویر را در سایز کامل ارسال کنید (عرض 7 اینچ)، اما به خاطر داشته باشید که جهت گنجایش در یک ستون به میزان 50% کاهش می‌یابند. مطمئن شوید که فونت ها، خطوط و سایر اجزای نمودار دستخوش تغییر قرار می‌گیرند. سعی کنید نمودار را به میزان 50% کاهش داده و به عنوان تست آن را پرینت کنید.

- گرافیک های رنگی با کنتراست بالا برای مشاهده انلاین بسیار عالی هستند، اما برای چاپ سیاه و سفید اشکال باید خوانا باشند (مگر آن که هزینه چاپ رنگی را تقبل نمایید. رنگ‌هایی مانند قرمز و آبی که در شرایط آنلاین به سادگی تمایز داده می‌شوند، وقت به صورت سیاه و سفید چاپ می‌شوند به صورت یکسان دارای سایه خاکستری هستند. اگر لازم است در زیرنویس یا توضیح زیر نمودار خطوط یا نمادها از هم تمیز داده شوند، به جای استفاده از رنگ‌ها از سبک‌های مختلفی برای خطوط و نمادها استفاده کنید. 

- تصاویر را با فرمت JPG ارسال نکنید- فشرده سازی عکس باعث کاهش کیفیت تصویر می شود. فایل های TIF فالقد فشرده سازی هستند اما اگر اندازه شکل قابل مدیریت نباشد، از روش فشرده سازی LZW استفاده کنید. 

- اگر یک تصویر دارای اجزای متعددی است (مانند شکل 4.4)، می توان آنها را درون یک فایل جای داد و به صورت فایل های مجزا ارسال نکرد. این موضوع به این دلیل مهم است که طی آن نویسنده می تواند نحوه چیدمان تصاویر برای خواننده را مشخص کند (به عنوان مثال افقی در برابر عمودی).  این اجزا باید با  حروف کوچک رومی داخل پرانتز به شکل (a)، (b) مشخص شوند.   

جداول

جداول داده‌ها را به صورت مستقیم ارائه می‌دهند و در شرایطی که به مقادیر عددی دقیق داده‌ها نیاز مقدم بر نمودارها هستند. بااین‌حال جداول نیز دارای هدفی مشابه با اشکال هستند: امکان مقایسه را فراهم می‌آورند. وقت داده‌ها به صورت دو یا چند بعدی ارائه می‌شوند، طرح کلی و ترتیب ورودی جدول تفاوت بسیار زیادی در توانایی خواننده برای مقایسه صحیح و مشاهده رویه‌های مهم ایجاد می‌کند. انجام مقایسه ردیفی برای خوانندگان آسان‌تر از مقایسه ستونی است. همچنین مقایسه اعدادی که در مجاورت همدیگر قرار دارند آسان است (ترجیحاً اعدادی که در کنار هم قرار دارند).

معمولاً جداول دو بعدی از مزیت تحلیل نهایی برخوردار هستند که طی آن ردیف ها و ستون ها کلی سازی شده و یا به صورت درصد کل بیان می شوند. جدول بخش بعد نمونه ای از این آمار نهایی است.
جداول نیز همانند اشکال‌ها باید فی‌نفسه گویای خود باشند و در صورت امکان نیاز به ارجاع به متن مقاله وجود نداشته باشد. این بدین معنی است که یک جدول باید دارای توضیح مناسب باشد و موارد مندرج در جدول در داخل همان جدول تعریف شوند. واحدها و برآوردهای غیردقیق را فراموش نکنید.

مجلات مختلف از نظر الزامات فرمت و ساختار متفاوت از هم هستند. به عنوان مثال، اغلب مجلات فقط سطور افقی را مجاز می دانند. قبل از ارسال مقاله خود دستورالعمل تنظیم جدول را مطالعه کنید (و یا به بررسی مجلات جهت مشاهده نمونه جداول بپردازید) و جدول خود را براساس همان فرمت تنظیم کنید. ممکن است جدولی که مطابق با سبک مورد علاقه شما طراحی شده است تطابقی با سبک مجلات مورد نظر نداشته باشد.

سخن پایانی

در روند ارائه نتایج در نگارش مقاله، یک نمودار خوب مانند یک نظریه علمی خوب است: وقتی آن را مشاهده می کنید، هر چیزی دارای معنی است. اما رسیدن به این نقطه نیازمند دقت و ملاحظه بیشتر است. امید من بر این است که رعایت توصیه های این فصل منجر به ترسیم نمودارهایی می شود که به شما –نویسنده- برای رسیدن به هدف انتقال و ارتباط موثر و کارآمد کمک بسزایی می نماید.

شکل1. مقایسه شش نمودار میله ای مختلف بر اساس داده های حاصل از بخش "نتایج" جدول. چهار نمودار بالایی فاقد پیام هستند و منحصرا بر تفاوت در هر شماره تاکید دارند. دو مورد پایینی دارای تاکید صحیح هستند اما دارای تراکم داده مناسبی نیستند. 

همیشه می گویند یک تصویر به صدها کلمه می ارزد. در یک مجله علمی، هر شکل فضایی برابر با 150 تا 500 کلمه را اشغال می کند. بنابراین یک تصویر باید حداقل اطلاعات بیشتری نسبت به کلماتی که جایگزین آن شده است ارائه دهد. در غیر این صورت، فضای ارزشمند مقاله هدر می رود. یک نمودار خوب از عهده این هدف بر می آید، اگرچه همه اشکال چنین نیستند. همانطور که هنرمند مکتب انتزاعی آد رینهارت مطرح کرده است "یک عکس اگر ارزش هزاران کلمه را نداشته باشد، به لعنت خدا نمی ارزد".

آکادمی ابن سینا

۱۳۹۹/۰۲/۰۴
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

در انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی که از زیرشاخه های علوم تربیتی می باشد، بخش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۷
|
سینا
انجام پایان نامه انگل شناسی

انجام پایان نامه انگل شناسی

انجام پایان نامه انگل شناسی حاضر در سال 1390 در دانشگاه شهید با هنر کرمان به سران [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۵
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد  و رساله دکتری مددکاری اجتماعی

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مددکاری اجتماعی

انجام پایان نامه ارشد مددکاری اجتماعی ارائه شده در این بخش در سال 88 در دانشگاه ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۴
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب